VH Hjertestarter

 

Foreningen Vester Hæsinge Hjertestarter er stiftet den 20.august 2014. Der afholdes generalforsamling hvert år i marts måned. Bestyrelsen består af 5 medlemmer.

Inden udgangen af 2014 blev den første hjertestarter indkøbt med stor hjælp fra ”Kunsten at redde liv” og lokale sponsorer. Formanden for foreningen er Fadder, har dermed ansvaret for tilsynet med Hjertestarteren

Hjertestarteren er opsat på Brugsens væg ved indgangen og oplyst om aftenen.

  • Starteren er anbragt i et ”varmeskab,” som Brugsen velvilligt lægger strøm til.
  • Der lyser et grønt øje på Hjertestarteren, hvis man tager låget af. Da er starteren i orden.
  • Øjet lyser rødt, når der er problemer, og der vil tillige være en høj bibtone

Der er opsat et skilt med formandens adresse og tlf. nummer, så ring endelig, hvis I finder noget, der ikke er, som det skal være.
Vi har tilknyttet 5 frivillige hjerteløbere, som, når der er kaldt  Hjertestop på 1-1-2 ,  vil blive kontaktet af Alarmcentralen tillige med at ambulancen dirigeres til adressen med hjertestoppet.
Hjerteløber nr. 1  kontaktes, svarer denne ikke, kontaktes nr. 2 osv…
Men vent ikke på hjerteløberen, send selv en hjælper afsted til Brugsen efter Hjertestarteren også, hvis det er muligt.

Efter brug af Hjertestarteren i forbindelse med tilkald på 1-1-2 medfølger starteren i ambulancen til afd. B1 på OUH, hvorfra starteren kommer checket og fuldt funktionsdygtig med nye elektroder/padges tilbage med fragtmanden, så hurtigt, som muligt.
Overlæge Finn Lund Henriksen har ansvaret for opdatering af Hjertestarteren.
Dette er en økonomisk aftale med OUH og Region Syd.
Foreningen har et kontingent på 100,00 kr. pr person pr. år. Det gælder ifølge vedtægterne ikke en husstand.

Havde i 2016 i alt 123 betalende medlemmer. I 2017 er der desværre kun 81 betalende indtil nu..

Hvorfor? Det må være en forglemmelse? Dog er flere medlemmer rejst fra byen.
For kontingentet får man en vedligeholdt Hjertestarter. For at holde den fuldt funktions dygtig, skal der skiftes elektroder/padges og batteri. Foreningen hensætter penge hvert år beregnet til at dække denne udgift. Der er lavet en gratis aftale med udbyderen, at de kontakter foreningen, når dette skal ske.

Hjertestarteren er forsikret. Bestyrelsen søger tillige Fondsmidler til kurser, er det ikke muligt at skaffe penge, betaler vi selv kurser til hjerteløberne.
Vi stiler efter at REDDE LIV ved at få flere Hjertestartere til byen.  Vi ser gerne, at der bliver opsat en ved X-huset/MDvuns huset og ligeledes en ude ved Kaptajngården, så lokalområdet er bedre dækket ind.

Foreningen har en god økonomi, men har ikke penge nok til selv at kunne anskaffe 2 hjertestartere mere. Derfor vil der blive søgt Fonde, hvor Foreningen evt. selv kan betale en del af beløbet til Starteren. Men det kræver flere medlemmer i Foreningen, hvis vi skal Bevare liv og drive flere Hjertestartere. Derfor håber vi, at I, der ikke er medlemmer, vil tegne et medlemskab.

Der kan også tegnes et medlemskab ved at kontakte undertegnede.

Tlf.  62 61 90 05 eller Tlf.22 61 37 05.
E-mail rindebaekkgurli@gmail.com
Jeg vil da komme ud med et medlemskort.

På bestyrelsens vegne
Gurli Rindebæk

 

 

Skriv kommentar/spørgsmål her...

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *